Bodhisattva in pak, hoodie of werkjas

Gepubliceerd op 14 april 2025 om 20:56

365 DAGEN SALES MET ECIW – De Bodhisattva in pak, hoodie of werkjas

 

Wat ik met 365 DAGEN SALES met ECIW probeer te doen, is het rijmen van mijn spirituele inzichten met mijn dagelijks functioneren als sales professional. Want voor mij zijn werk en spiritualiteit geen gescheiden werelden, ze horen bij elkaar. De inzichten uit Een Cursus in Wonderen helpen mij elke dag om bewuster te zijn in hoe ik denk, voel en handel. Ook, of juist, in de commerciële wereld.

In het boeddhisme is de hoogste staat van bewustzijn het bereiken van verlichting. De Boeddha bereikte dit door zich los te maken van het ego en volledig in het nu te leven. Maar wat betekent dat in onze tijd?

De Boeddha anno nu leeft niet afgezonderd op een berg, maar werkt misschien wel als CEO, vakkenvuller of sales adviseur. Het is iemand die leeft vanuit liefde en niet vanuit angst. Die weet dat hij of zij niet de functie, functie titel, salaris strook of auto is, maar een mens. Een mens met licht, liefde en potentieel. Iemand die begrijpt dat zijn of haar werk een uitdrukking is van innerlijke energie, niet een doel op zich.

En nog meer voel ik verwantschap met het pad van de Bodhisattva. De bewuste ziel die ervoor kiest om tussen de mensen te blijven. Niet als verlichte goeroe, maar als collega, partner, buur of vriend. Een Bodhisattva anno nu is iemand die de spirituele weg bewandelt midden in het leven. Die bewust kiest om in de winkel, op kantoor of in de boardroom zijn of haar licht te laten schijnen.

Voor mij betekent dat dus ook: spiritualiteit meenemen naar het salesvak. Niet zweverig, maar juist super aards. Met liefde als kompas. En ja, óók met KPI’s en targets. Want laten we eerlijk zijn: doelen stellen en meten wat je doet is niet verkeerd. Sterker nog, het is essentieel als je ergens naartoe wilt. KPI’s en targets zijn bedoeld om richting te geven, afspraken helder te maken en voortgang zichtbaar te houden. Maar alleen als ze op de juiste manier geformuleerd en toegepast worden.

Waar het vaak misgaat, is als die cijfers een soort religie worden. Dan verliezen we het grotere plaatje uit het oog. Neem klanttevredenheid. Die wordt tegenwoordig nauwkeurig gemeten en dat is goed. Maar als het cijfer belangrijker wordt dan de ervaring zelf, dan slaan we de plank mis. Een klant die klaagt is geen probleem, maar een kans. Een kans om te luisteren, te leren, te verbeteren en te verbinden.

Spiritualiteit en structuur hoeven elkaar dus niet uit te sluiten. Het gaat niet om goed of fout. Het gaat om intentie. Hoe je met je doelen omgaat. Of je ze gebruikt als kompas, of aanbidt als einddoel. En dat is precies waar Een Cursus in Wonderen bij helpt: om telkens weer te kiezen voor liefde in plaats van angst. Voor verbinding in plaats van verdediging.

Je bent niet je functie, niet je targets, niet je loonstrook. Wie je werkelijk bent, is licht. Liefde. Een uitdrukking van God, of hoe jij de bron ook noemt. Je werk is een kanaal om dat tot uiting te brengen. Om iets bij te dragen aan het grotere geheel.

En ja, dat grotere geheel kent lijden. Er gebeurd veel in de wereld en dat breng veel leed. Dat zie ik. En dat raakt me. Maar ik geloof ook dat hoe meer mensen hun werk doen met een open hart, hoe meer verschil we kunnen maken. Op kleine én grote schaal. Of je nu vakken vult, een team aanstuurt of dagelijks met klanten spreekt. Jij kunt elke dag opnieuw kiezen voor liefde. Voor aandacht. Voor echtheid.

Dat is wat ik bedoel met de Bodhisattva van nu. Die staat niet op een sokkel. Die loopt gewoon met je mee. In pak. In hoodie. In werkjas. En altijd met een open hart.

 

Jacco


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.